Cestujte s námi po světě na čtyřkolce

Cesty do zahraničí pod hlavičkou ATV-Expedice.cz přináší dobrodružství nové zážitky ale i test strojů a vybavení v extrémních podmínkách. Protože nás cestování baví a legální možnosti užití čtyřkolek v naší rodné vlasti jsou díky senzace chtivým médiím ale i netolerantnosti společnosti velmi omezené rozhodli jsme se pro Vás hledat zajímavé cesty do zahraničí kde si budete užívat dobrodružství a budete poznávat nejen nové kraje ale i sami sebe v obtížných náročných podmínkách. Více >>

Journeyman Gladiator Z6 EFI EX

Díky firmě Journeyman s.r.o byl do dlouhodobého testu zařazen druhý stroj v pořadí, tentokrát SBS Gladiator Z6 EFI EX. Sledujte naše deníky, reportáže a testy, ve kterých Vám přineseme naše zkušenosti s touto zajímavou novinkou. Více >>

Journeyman Gladiator X8 EFI - Elka Edition

Díky neutuchající podpoře firmy Journeyman byl do dlouhodobého testu pro rok 2014 zařazen další stroj. Tentokrát jde o nejvýkonnější stroj z nabídky JM a to dvouválcovou mašinu Gladiator X8 EFI - Elka Edition. Sledujte tedy jak si stroj povede na řadě našich expedičních cest. Více >>

Expedice Romania II

Další expedice do Rumunského Banátu je za námi. Opět jsme pro Vás připravili deník jehož pročtení Vám přiblíží naše zážitky ale i poskytne informace pro případ že by jste se rozhodli podobnou cestu také absolvovat. Více >>

S expedičním Jumbo 720 R na orientačním závodě

V rámci zajíždění expedičního stroje SMC Jumbo 720 R jsme se vydali na orientační závod Berounskem pod názvem Letní Bouchalka, který pořádal Quadclub.cz. Z této akce jsme připravili krátký článek. Více >>

Setkání čtyřkolkářů - Úštěk 2012

V rámci tuzemských akcí jsme se zůčastnili výborné pravidelné akce Úštěk 2012. Dva dny plné zábavy poježdění a posezení s 60tkou čtyřkolkářů byl super relax a tak jsme pro Vás připravili i krátký článek o průběhu akce. Více >>

CFMOTO 650 MT žhavá moto novinka

Jak všichni víte tak se pod hlavičkou ATV-Expedice.cz douhá léta věnujeme ježdění na čtyřkolkách, expedicím po celém světě ale i testování strojů v extrémních a hlavně skutečných podmínkách. To nás neskutečně baví, táhne to spoustu fanoušků a logicky i spoustu „hejtrů“, kteří sice pořádně nic nenajeli nikde vlastně nebyli ale když už vydali tolik peněz za čtyřkolku renomovaných značek strašně je popouzí, že funguje i něco jiného levnějšího, často stejně dobrého a někdo se to nebojí napsat :D. Přesto se to snažíme dělat a tak píšeme o všem na čem, kdo z nás jezdí a s čím jsou nějaké reálné zkušenosti. Občas Vám ale představíme i něco, k čemu jsme jen “čuchli” a přijde nám to zajímavé a to je příklad dnešního článku. Řada z nás totiž zároveň holduje i jedné stopě, takže když jsme se dozvěděli, že náš dlouholetý partner firma Journeyman dovezla novinku v podobě cestovního endura CFMOTO s označením 650 MT museli jsme se na to taky mrknout a protože jí nakonec jeden z nás kupuje, tak i sepsat pár prvních dojmů, které za slunečný víkend se 400 najetými kilometry získal.

20180518_224233ma  20180518_224701ma  20180518_224606ma

První co na motorce zaujme je moderní, ostrý a nemálo líbivý design. Není to náhodou protože je vytvářela rakouská firma Kiska Design, která mimo jiné dělá design pro motocykly značky KTM. Motorka je k dispozici v černobílé a nebo modročerné barevné kombinaci. Ostré rysy motorky působí atraktivně a to z každého pohledu. Ze předu vyniká maska ve tvaru pětiúhelníku se zabudovaným světlometem, doplněná o do designu perfektně zapadající odnímatelný plexi štít. Z boku zase oku polahodí ostře řezané oplastování s karbonovými polepy. Skvěle padnoucí kufry no prostě se nám moc líbí. Po otočení klíčkem oko spočine na přístrojovce, která přehledně ukazuje vše potřebné (rychlost, otáčky, stav paliva, zařazený stupeň ale i zvolený režim jízdy) to vše doplněno o USB zásuvku, která přijde vhod pro příslušenství, pro které je na řidítkách dostatek místa.

No dost bylo očumování. Hurá do sedla a to sedla pohodlného nastavitelného (820 až 840 mm), které dává v komibinaci s nastavitelnou vidlicí (145 mm) a kyvkou pěknou konfigurační variabilitu. Startujeme a pro začátek volíme režim “Tour”. Konečně už zařadit jedničku a vpřed nás žene živý řadový dvouválcový motor o objemu 650ccm s elektronickým vstřikováním paliva Bosch s výkonem 61 koní s šesti stupňovou převodovkou.

20180522_154814  IMG-f46579463ad58582d34f519e21ec3a6a-V  20180522_154717  20180518_224407ma

Motorka má 213 kilo což není málo a přesto jde krásně za plynem. Protože nejsme žádní ostřílení motorkáři zkoušíme nejprve hoodně zvolna a s respektem. Brzdy brzdí perfektně a ABS, které v základní výbavě s vědomím že musíme motorku v pořádku vrátit raději nezkoušíme :D. U první pumpy plníme nádrž po okraj (krásných 18 litrů) a víkend může začít..

Co vám budeme povídat byla to jízda. Nejeto velmi příjemných 400 kilometrů. Podvozek opravdu parádní a motoricky super. Na režim “sport” spíš ani nedošlo. Cenovka krásných 129 990 CZK, dělá v kombinaci s výše uvedeným z této motorky ideální stroj pro rekreačního motorkáře našeho typu. Co jsme řešili že uplně nesedlo tak boxy nejdou moc dohromady se spolujezdcem, který si stěžoval, že mu překáží v pohodlném posezení. Řazení jde hodně ztuha ale to je věcí cviku stejně jako to, že samotná řadička nám přišla hodně blízko u motorky takže to chtělo trochu zvykání.

No co tedy závěrem ? Kupujeme :) a díky tomu budete mít s nejvyšší pravděpodobností i nějaké info z následného užívání.

Kalifornie 2017 nejen za čtyřkolkami – Díl druhý

Je 24.9.2017 ráno a my se budíme do prvního amerického dne. Vlivem časového posunu se budím docela brzy Lukáš ještě spí tak dávám sprchu a pak společně vyrážíme do lobby hotelu kde využíváme bezplatné nabídky na snídani dáváme si kafe banány a nějaké čokoládové sušenky. Pak už sedáme do auta a hurá směr Universal Studios Hollywood. Cestou z auta kluci pozorují Los Angeles a ranní provoz v tomhle gigantickém městě. Když přijíždíme do Hollywoodu ukazuju klukům známý nápis na skalách z auta se ale vyfotit nedá. V Universal studios parkujeme zhruba hodinku před otevírací dobou tak máme čas se courat po obchůdkách a Kanx má klid na to pořídit nějaká videa.

20170925_072246  20170924_081149  20170924_083213

Když se blíží devátá hodina míříme k bezpečnostní kontrole kterou v pohodičce projdu a když se otočím vidím Johana jak si ho opět štelují stranou na detailnější prohlídku :D Ten kluk to prostě přitahuje :D. U hlavní brány zdí epická hudba a nečekáme ani moc dlouho a brány zábavy se otevírají. Jako první míříme k obrovskému zámku Bradavice z filmové série o Harry Poterovi. Byl jsem tu dvakrát ale tohle je novinka a tak se moc těším. U hradu je postavena známá „Příčná ulička“ s krámky s hůlkami atp. Návštěvník si zde může koupit kouzelnou hůlku a mapu, se kterou když pak provede před výlohou ten správný pohyb „ tedy zakouzlí“ pak se ve výloze něco rozpohybuje . Prohlížíme si parní vlak, se kterým školáci ve filmu vyráží do bradavic, a pak už spěcháme ke vchodu do hradu, kde nás čeká let na koštěti v kombinaci horské dráhy a 3D projekce. Procházíme hradem a poznáváme místa z filmu ( měnící se schodiště s pohyblivými obrazy , mluvící klobouk atd.) no fantasie tady se z každého stane dítě :D. Před nástupem na dráhu umisťujeme svoje cennosti (tašky, peněženky, pasy, fotoaparáty) do skřínky, která se zamyká otiskem prstu a hurá na dráhu. Ta je fantastická. Na koštěti prolítáme magický filmový svět .. vedle slyším Kanxe, který kombinuje nadšení s hudráním že tohle „nemá rád“ :D .. ven všichni vycházíme jak se říká s hubou od ucha k uchu :D.

20170924_153421  20170924_152351  20170924_152448

Klasická moje zábava přichází na řadu hned vzápětí, když se snažím otiskem prstu otevřít skřínku, ve které jsem si uložil cennosti. Kluci přihlíží, jak zkouším jeden palec, druhý palec a to vše 10x a nic. Začínám propadat panice, že den v Universal Studios strávím řešením zamčené skříňky. Vidím Johana jak bojuje se smíchem ale drží se a vybízí mně zkusit to znovu. No zkouším a nakonec asi na 20 tý pokus skříňka podlehne nátlaku a vydá cennosti ze svých útrob. :D Takže skříňku už nebrat :D. Pak se vydáváme zpátky a cestou si ještě s Lukášem dávám horskou dráhu u „Hagridova Domečku“, kterou ale hodnotíme jako docela slabou.  Nakonec se s Johanem zastavuju u krámku s kouzelnými hůlkami a nebyl bych to ani já abych si jednu nekoupil a pak nezkoušel „trapčit“ před každou z výloh, abych jí rozpohyboval :D. Věřím, že pohled na čerstvého čtyřicátníka jak mává kouzelnou hůlkou a vykřikuje Alaha almara vyloudil úsměv na tváři nejednoho přihlížejícího :D.

20170924_093942  IMG_0444  IMG_0393

Když se nabažíme Harryho Potera vyrážíme na Studio Tour tedy projížďku autobusem po filmových studiích. Kluci jí neznají a my s Lukášem se těšíme na Fast and Furious který je na trase nový. Autobus projíždí filmové ateliéry a cesta je doplněna o „bonusy“ pro zpestření. První z nich je King Kong kdy autobus zajede do jeskyně ve které si návštěvník nasadí 3D brýle a absolvuje nervy drásající zápas King konga s dinosaury. Autobus letí ze skály voda stříká lidi ječí prostě přesně tak jak to má být :D. Dalším bonusem je nově vybudovaná Garáž kde opět ve 3D s autobusem účastník absolvuje dálniční honičku z filmu Fast and Furious je to nové a tedy pecka … kombinace reality a 3D projekce je prostě tady asi nejvíc co jsem kdy viděl člověk místy neví kde mu hlava stojí uhybá před pneumatikami které se na něj řítí atd.. Když nás autobus vysadí nestíháme si sdělovat dojmy.

20170924_085647  20170924_135058  20170924_121820

Park je obrovský takže sledujeme časy, kdy kde co začíná a snažíme se vše stihnout. Dáváme si Jurský Park tedy projížďku na člunu po parku , Potom Mumii kde Kanxe i přes mírný odpor poutáme do vozítka horské dráhy ukryté v útrobách pyramidy a ten to nakonec chválí. Další jsou Transformers opět skvělá jízda kombinace reality a 3D projekce při které se člověk drží zuby nehty a nestíhá si uvědomit co je a není reálné. Kolem hlavy mi sviští rakety, kterým uhýbám a jejich výbuchy mně ale skutečně ošlehnou plameny no pecka.Je něco po poledni a dostavuje se hlad, takže usedáme do retro bistra a dáváme si parádní americký burger. Kanx poletuje s kamerou tak doufáme, že jeho „vídeo“ bude třída. Když dojíme říkám si že bych si když mám ty narozeniny mohl dát pivko takže vyrazíme do části „The Simpsons“ kde mají to klasické Homerovo pivko a já se šteluju do fronty. Když na mně přijde řada a já obsluhujícímu mladíkovi řeknu dej mi to pívo jedno … on na mně suše že mu musím ukázat ID :D No jdu do kolen … říkám chlapče mně je dnes přesně 40 let, skutečně vypadám na to, že mi není 21 ? On klasicky po americku že to jsou „rule“ a hotovo :D tak jdu potupně ke stolku pro pas a od chlapců si vyslechnu notnou dávku humoru na mojí osobu :D Když potom obsluze předložím pas dá mi konečně vytoužené pivo a řekne si o 12 dolarů :D No už to neřeším mám narozeniny tak ho beru a s vítězným pocitem tu žbrndu vychutnám :D

20170924_123854  20170924_131739  20170924_184301

Po obědě míříme na živou show „Water World“ je to špičkové představení kaskadérů v reálných kulisách z filmu. Výbuchy pád letadla honičky na vodních skútrech. Viděl jsem to už potřetí a pořád to můžu :D. Pak dáváme Simpsons Ride a nově zřízenou atrakci Walking Death .. ta je docela hustá … prochází se rozpadlým domem kde jsou reální herci hnusáci takže tu někdo vyskočí s motorovkou tu mně někde ze tmy popadne nějaký zombík za ruku :D Když lezeme ven jede nám pumpa tak na pětinásobek výkonu :D.  Ve studiích trávíme celý den a zábava je to skutečně řádná. Zdálo by se že 105 USD za vstup je hodně ale stojí to za každý cent. Když už usoudíme že jsme dost vyblbnutí tak ještě cestou k autu projdeme krámky nakoupíme nějaké ty drobnosti a pak už za tmy vyrážíme k hotelu. Cestou si kupujeme pivka a večer ještě posedíme u hotelu na lavičce pokecáme a pak unavení relativně brzy uleháme ke spánku. Zítra nás čeká přesun do San Diega a spousta aktivit hned první den. Než zavřu oko ještě vymýšlím jak to časově co nejlépe skloubit … pak už mně skolí únava …

Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Vojtěch Lysenko

Kalifornie 2017 nejen za čtyřkolkami – Díl první

Partička kompetZáří je již tradičně měsíc, kdy využívám svátku a vyrážím buď někam za teplem nebo na čtyřkolkářskou akci. Letos jsem uvažoval stejně a díky tomu, že mně potkalo i kulaté životní jubileum rozhodl jsem se dát si pořádný dárek, oprášit parádní zážitky z jízdy v Kalifornské poušti a vyrazit za kamarádem Petrem do Kalifornie. Abych necestoval sám, domluvil jsem se s dalším kamarádem Lukášem, který přechodně bydlí v San Francisku, že za mnou přiletí a týdenní výlet po USA včetně ježdění v poušti podnikneme spolu. Stačilo tedy koupit letenku (cca 13 000 CZKLufthansa cestou tam přes Frankfurt a zpátky s AirAustria přes Vídeň) a oprášit ESTU (vízum USA do kterého píšeme adresu k mé kamarádce u které budeme chvíli v San Diegu bydlet). Petr mi hned psal, že se moc těší a že narychlo koupil velký karavan, který zaparkoval v RV parku v oblasti Occotillo Wells, kde tím vybudoval parádní základnu pro ježdění v poušti. Týdny před akcí ubíhaly a já úspěšně střihal metr, když se ozval další kamarád „Johaník“ s dotazem, zda podnikneme plánovanou zářijovou akci v Rumunsku. No musel jsem se trošku omlouvat a kličkovat :) , že jsem změnil plán a vyrážím do USA ale, že má kamarád možnost se ke mně přidat a zažít něco opravdu parádního. Když jsem mu v kostce vylíčil náklady a plán tak ani chvíli neváhal a ihned kupoval letenku, kterou nakonec koupil přes Berlín od společnosti AirBerlin za zhruba 13 000 CZK.

Následně jsme dali krátkou schůzku, kde jsme doladili vízum a nějaké základní informace pro účast na výletu. No kdo by to byl řekl už jsme byli tři.  Zhruba dva týdny před odletem pak proběhl velmi podobný scénář, kdy další kamarád Kankx zachytil na FB informaci o chystaném odletu a začal pátrat po tom jak je to s rumunskem. Další průběh byl už stejný jako u Johana tedy po zasvěcení do plánu mých narozenin ani vteřinu neváhal a jal se kupovat letenku, kterou pořídil s LOT přes Varšavu (taky zhruba 14 000 CZK). Tak se z relativně jednoduchého přesunu stala „Akce kulový blesk“ :D. Čtyři lidé cestující přes oceán, každý zcela jiným spojem přes jinou destinaci s cílem se sejít na letišti v Los Angeles v rozmezí +- 3 hodiny.

Grónsko  Kanada  Los Angeles  Auto z půjčovny

Kdo mně zná ví, že jsem jak kamarádi říkají „zrozen ve znamení hovna“ tudíž, když se mi něco může pokazit jistě se to pokazí společně s věcmi co se pokazit ani nemůžou :D. Na této akci mi ale od počátku významně sekundoval Johaník, který hned po pár dnech po rezervaci letenky zjistil, že jím zvolená letecká společnost AirBerlin krachuje a tedy vůbec není jisté zda do USA odletí :D. Zhruba týden před odletem mně informoval, že mu byl změněn zpáteční let, ale vypadá to že letí a jako bonus mu byla zrušena i rezervace na parkování na letišti, kterou taky zajistil jinde. No začíná to pěkně :D a nebudu zastírat že byl chudák po celou dobu terčem našich vtípků na téma letu s AirBerlin :).

V sobotu 23.9.2017 po půlnoci jsem se jako první vydal na letiště v Ruzyni, kde jsem bez problémů zaparkoval na předem zamluveném místě a vydal se čekat na na check-in. Odbavení proběhlo v pohodě pouze mně „pobavila“ parta totálně ožralých čechů cestujících s nějakou cestovkou na kterýsi řecký ostrov. Totální bordel u kontroly zavazadel a opět jsem se za nás jako národ trošku zastyděl. Kluci průběžně hlásí odjezdy z domů a já akorát nasedám do letadla do Frankfurtu. Ve Frankfurtu snídám a dostávám průběžné info, že kluci jsou odbavení a sedají do letadel na svá přestupní letiště. Johan tedy trošku panikaří, když se let na cedulích chvíli neobjevuje nakonec, ale v pořádku taky sedá do letadla a vyráží v ústrety amerických zážitků. Když se nasnídám a mám zhruba 20 minut do boarding zjišťuju že jsem se sice uklidnil tím že jsem na správném terminálu, ale ten je velký jako prase, takže na správnou Gate letím až plivu plíce. Let do USA je pro mě peklo, noc předtím beze spánku, třeští mi hlava, ale chmury zahání parádní výhled na Grónsko a Kanadu, nad kterou letíme.

A380  Letím  Partička

V LA dosedám jako první z české party, bez problémů procházím imigrační kontrolou, venku před terminálem se srážím s Lukášem a čekáme na kluky. Jako další přistává Kankx který také prochází kontrolami v pořádku a my ho odchytáváme u východu. Kecáme a na cedulích sledujeme, že Johanovo letadlo již přistálo a tak ho začínáme vyhlížet, když v tom pípne mobil. Johan poptává číslo popisné k mé kamarádce do San Diega, kterou jsme uvedli v ESTA no to nevíme tak mu píšeme ať tam vyplní třeba 33 :D po nás totiž nikdo nic nechtěl. Když se Johan znovu ozve prská, že ho imigrační úředník vyhodil z fronty, protože uvedl číslo popisné, které neexistuje, takže si ho kluk šikovná musel vygooglit :). Když potom prošel imigrační kontrolou, tak ho jako bonus poslali na další detailní prohlídku :D. No Johan boduje :D. Nakonec jsme ale všichni před letištěm unavení z cesty ale plní očekávání zážitků budoucích. Lukáš v předstihu zamluvil půjčení auta u HERZ, ve které má slevu takže sedáme na shuttle bus který nás do půjčovny za pár minut dopraví.

Lukáš jde řešit půjčení auta aby pro mě vzápětí doběhl s tím, že jako další řidič musím uhradit 100 USD kauci a dodat doklady (půjčení auta na týden vyšlo na zhruba 380 USD). Tím začíná moje část tradičních patálií :D. Nic zlého netuše dávám chlapíkovi svojí kartu ten jí projede terminálem a hlásí že zamítnuto :D. Říkám si co je to za kravinu na té kartě je minimálně 14 000 korun ale dobře tedy, beru kreditku, kterou ssebou mám jako zálohu a tou se platba zadaří. No nic dál to neřeším a my sedáme do auta a vyrážíme směr hotel Titta In, ve kterém jsem v předstihu zamluvil pokoj a po tom co jsme se rozrostli o kluky dobral i jeden pro ně.

LA se začíná nořit do tmy a my sledujeme ten gigantický místy až 20ti proudý provoz se spoustou typických american muscle cars. Do hotelu dojíždíme celkem v pohodě a já letím zaplatit pokoj. Používám opět kreditku a dozvídám se, že zamítnuto :D No jak jinak taky :D. Platím tedy hotovostí a na pokoji se připojuji na WIFI abych zjistil, že si chlapci z HERZ místo 100 USD strhli 800. No nebýt to já tak by mně trochu nasrali :D. Takže taková americká klasika protože dost podobné zkušenosti mám z mých předchozích návštěv.  Lukáš proto volá do HERZ, kde nejdřív zapírají, že něco takového udělali. Na to konto se snažím připojit do banky, která po mně po telefonu vyžaduje jakýsi T-PIN, který si samozřejmě nepamatuji ( kdo by si ho taky po 15 letech kdy jej nepoužil pamatoval) takže si na první dobrou blokuji veškerý přístup k bance :D. První den v USA já zhruba – 18 000 korun bez přístupu k bance no pěkně :D. Herz po dalším telefonátu přiznává chybu, že peníze vrátí (tedy část) a já si tím dál nehodlám kazit večer. S Lukášem ještě zabíháme na bagetu do nedalekého Subway a pak zaleháme na pokoji. Zítra vyrážíme do Universal studios, kde jsem pro všechny dopředu koupil lístky přes internet (105USD osoba). Vychází to na den mých narozenin neděli 24.9.2017 tak se těšíme a znaveni po dlouhé cestě bez větších problémů brzy usínáme..